יום שישי, 20 בינואר 2017

שפה חברתית

כשיש בעיות חברתיות בכיתה, בעיות בין הבנים והבנות, חוסר כבוד ובכלל הרגשה לא נעימה בכיתה- תמיד ננסה
לחשוב מה לעשות? לאיזו דרך לפנות:

*הגישה החיובית- להעצים, לומר רק את הדברים החיוביים ולנסות לא להתייחס
כלל לדברים השליליים. ניסיתי את השיטה הזו והרגיש לי קצת לא אמיתי, משהו שלא בדיוק עובד.

*הגישה הנוזפת- להציג את הבעיות, להראות לילדים את התנהגותם ולהעניש, גם שיטה זו לא ממש קסמה לי,
אי אפשר להעניש כל הזמן ולפגוע בילדים אחרים שלא פוגעים או מפריעים.

*הגישה החברתית- גישה המציגה את העבודה החברתית כמקור ראשוני, כבסיס קיומי לכיתה ולתפקודה
לא פחות מהלמידה. לגישה זו יש שלושה מאפיינים חשובים:

1. שפה חברתית- ליצור מילון מונחים אשר מציג את המילים, המשפטים והמעשים החשובים כדי לקיים
מערכת חברתית תקינה, מכבדת וניתנת לפעולה. בשיעורים שונים מדברים על כישורים חברתיים, אסוציאציות,
פעילויות בנושא עד לכדי שמגיעים ליצירת "מילון השפה החברתית של הכיתה", מילון אשר משמש בסיס עבודה
לתלמידים ולמורים.

2.פינה כיתתית לחיבור של צמדים- כל שני ילדים אשר נבחרים על ידי המורה, בן ובת, מכינים שיעור פעם בשבוע,
באחד מן הנושאים שנלמדים, יוצרים פעילות בנושא. התלמידים נפגשים אחר הצהריים אחד עם השני, מתכננים, מתייעצים עם המורה ומציגים לכיתה את התוצר שלהם. פעילות זו מעניקה נקודת מבט שונה על עבודה המורה, על היחס לתלמידים ופשוט מראה על ההתנהלות בכיתה (מצד התלמידים המבצעים). לבסוף יש לוח בכיתה ותלמידי הכיתה כותבים מילה או משפט על החוויה באותו שבוע.

3. משימה בקבוצות- מדי חודש התלמידים מקבלים משימה בקבוצות. הקבוצות נבחרות על ידי המורה, כמובן הן מעורבבות, בנים ובנות, בכל משימה הקבוצה משתנה והמשימות ניתנות עם נושאים שונים, תוצרים שונים ומטרות שונות. המטרה: לחבר בין התלמידים, לגרום להם לעבוד, ליצור וליהנות. בסוף המשימה הם מגישים דף רפלקציה (חוויות של כל אחד מן המשתתפים, מה היה טוב ומה פחות).
במשימה הראשונה בכיתתי נתתי להם משימה: ליצור סרט על פי נושא שנבחר על ידי הגרלה. לאחר חלוקה של קבוצות, הצגתי על המקרן סוג של גלגל המזל (אפליקציה ממש טובה לגלגל המזל, לזריקת רעיונות ומילים), כל קבוצה חיכתה לתורה, הגרילה רעיון לסרט, יצאה לצלם ולבסוף חגגנו בהקרנה מיוחדת עם פופקורן כמובן לאחר דיון על התהליך.
נושאי המשימה היו בהקשר של קונפליקט:
*ילדים אשר נתקעו בקניון ולא יכולים לצאת.
*ילדים אשר יצרו תכנית בישול והמטעמים לא יצאו כ"כ טוב.
*ילדים אשר נכנסו לעולם הטלוויזיה.
*ילדים אשר התעוררו בבוקר וגילו שהם בכיתה א'.
*ילדים אשר מגלים שהם התחלפו אחד עם השנייה, בהקשר של תכונות ואופן ביטוי.



התוצאה הייתה משעשעת, חיברה בין התלמידים (לפרקים) והצליחה להראות שהם יכולים ליצור משהו משמעותי ולעבוד ביחד.

הדרך עוד ארוכה, אבל מנסים, משתדלים והכי חשוב- עובדים באופן יצירתי.

גלגל המזל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה